OOSTKUST-USA.reismee.nl

Dag 13 Savannah (Georgia) naar Summerton (South Carolina)

De jonge mannen waren al om 7 uur uit de veren. Ik heb ze wel wat horen schuifelen, maar was vannacht wel een keer of 5 wakker geweest door jeuk van de muggenbulten en dus was ik keimoe en viel weer in slaap. Om kwart voor 9 ben ik mijn bedje uitgegaan, heb buiten rustig een bakkie koffie gedronken en sigaretje gerookt. 5 hele minuten voor mezelf, heerlijk. Hoe leuk en gezellig ik het ook vind, ik mis soms even wat tijd voor mezelf. Justin komt verheugd terug bij de camper aan. Ze hebben meerval gevangen en een schildpad. Superleuk voor hem.

Bas en oom Wim maken de planning voor vandaag. We rijden naar Charleston Harbor in South Carolina om daar het Patriots Point Naval & Maritime Museum te bezoeken dat werd opgericht in de jaren 1970 met het Tweede Wereldoorlog vliegdekschip, USS YORKTOWN als middelpunt. Het schip is van A tot Z te bekijken. Je kan overal inkomen, opklimmen enz. Het is onbeschrijflijk groot en er staan heel veel gevechtsvliegtuigen op het schip. Dit is echt een dingetje voor paps en oom Wim als veteranen zijnde. Nadat we met zijn allen het grote vliegdekschip hebben doorlopen en het Medal of Honor museum hebben gezien, ben ik er wel klaar mee. We eten en drinken er wat en dan besluiten mams en ik dat we nu wel door willen naar een plantage. Bas en Justin gaan ook met ons mee.

Zo gezegd zo gedaan. We rijden naar een visitor centre en kopen tickets voor een willekeurige plantage. Tegen de klok van 4 komen we daaraan. De andere twee heren gaan de onderzeeër nog bekijken en iets over Vietnam en rijden daarna door naar de campground van vanavond. Wij gaan naar Plantage Boone Hall. De plantage is echt schitterend! Als je aankomt lopen dan zie je de indrukwekkende mansion met een prachtige lange oprijlaan, aan weerskanten door gelijke rijen van enorme eiken (250 jr. oud) voorzien, die met de toppen naar elkaar gegroeid zijn. Dus echt een prachtige boog van eikenbomen en takken die weer voorzien zijn van een grote hoeveelheid Spaans mos (vandaag geleerd dat het een andere benaming is voor deadmans beard). Dit alles is opgericht door Major John Boone, die in het begin met 85 slaven zo een 4 miljoen bakstenen maakte en dat in maar 3 maanden wintertijd, want in de zomer moesten ze katoen plukken. Volwassen slaven voor de hogere katoenplant en kind slaven voor de lagere katoen plant. Per toeval zijn we bij de enige echte (voor ons dan) plantage die is gebruikt in de film North & South. Wie kent het niet!?! Tevens is hier een deel van de film Notebook opgenomen en de spin-off van N&S, Queen. Het is een indrukwekkend tafereel en we hadden er nog wel veel langer willen rondkijken maar boy, de hitte was echt te erg. Met 40 graden op je bol in de volle zon lopen hakt er qua energielevel aardig in.

We laten de camper even op de generator lopen om zo de grote airco de grootste hitte uit de camper te laten verdrijven. Hierna is het nog 1 uur en 15 minuten rijden naar de camping van vandaag Santee Lakes Campground in Summerton. We komen hier tegen de klok van 7 uur in de avond aan. De twee broers zijn een half uurtje voor ons aangekomen en zitten al aan de picknicktafel. De campground heeft gewoon gras en geen tot weinig zand dus ook geen zandvlooien (heel fijn) en staat helemaal vol met erg grote lange Pine-trees (dennenbomen) die voor schaduw zorgen. Tijdens het lopen vallen er steeds grote dennenappels omlaag, al dan niet kaal geknabbeld door eekhoorns. De cicaden zijn ook weer in groten getale aanwezig en maken weer een prachtig kabaal. Na de borrel gaan mijn ouders en oom Wim eten en blijven in de camper. Wij gaan nog tot de klok van half 10 het zwembad in en eten daarna pas. Aangezien we geen boodschappen hebben gedaan, maken we een allegaar menu. We eten tosti’s, vers fruit als in pruimen en sinaasappel, tortilla’s met knoflook/kruiden humus en een gekookt eitje erbij. Na zo een lange dag ging dit erin als zoete koek. De camping staat vol met lange termijn campers en een grote groep hangt tot laat (wij gaan om kwart over 12 buiten roken en horen ze dan nog) in het zwembad. Ze hebben eten en drinken bij zich. We spotten nauwelijks muggen. Wel is het nog steeds 30 graden. Ik ga weer bloggen, Bas leest een boek en Justin is om half 12 naar bed gegaan. Top dag!

Gr Lis.

Alice

Zo te lezen vindt Justin het ook nog steeds super, wat een belevenis voor zo'n kind. Gaaf hoor!

Mijke

Laat de film North & South nu net op herhaling zijn!!

Lis

Ja Just vind het nog steeds geweldig!! En die serie wil ik zeker nog een keer gaan kijken.

Ine Buiting

Volgens mij toch welnemen top vakantie

Ine Buiting

Moet zijn : toch wel een topvakantie !!!!! Wat een ervaringen !!!!

Lis

Zeker een top vakantie!! Wel weer anders dan anders... Dat maakt het weer bijzonder.